Lund-Bjerreds Järnväg (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Morshyttan, Friday, November 11, 2022, 15:33 (819 dagar sedan) @ Harald

På Wikipedia står att frekvensen var 15 Hz
På SJK hemsida står att frekvensen var 16 2/3 Hz.
Inget av detta är rätt. Omformaren bestod av en asynkronmotor kopplad till en synkrongenerator.
Frekvensen varierade med belastningen och höll sig mellan dessa två värden.

Jag tror inte att vi ska ge oss in på någon djupare elektro-teknisk debatt vad jag kan utläsa, men jag har en bok om arrangemanget .

Leverantör av elkraft; dåvarande Sydsvenska Kraft AB med 50 kV, 50 HZ Ilast 430 A, Ik 42 kA.

Omformaranläggningen levererades av Nya Förenade Elektriska a-b.
Den bestod av en oljekyld transformator om 50 kV till 3000v (tvåstegslindad med tvångskylning)
Omformaren utgjordes av en Synkronmotor på 3000V/150 kW, 50HZ drivandes en compoundgenerator om 1500V/100 kW, 15 HZ , rotationshastighet 270 rpm .

Förut skrev du att motorn i omformaren var en asynkronmotor. Det verkar mera troligt och skulle förklara att frekvensen varierade med belastningen.

se ursprungligt inlägg där det hävdades ; "Omformaren bestod av en asynkronmotor kopplad till en synkrongenerator"
Notera de tekniska skillnaderna i i inläggen :) ;).

Det går inte att generera 15 Hz med en synkronmaskin som går med 270 varv per minut. Frekvensen är lika med varvtalet gånger poltalet delat med 120 där poltalet är en multipel av 2. Möjliga frekvenser blir alltså multipler av 270*2/120 Hz = 4,5 Hz.

Nej det torde vara en stor svårighet med en synkronmaskin och en av anledningarna att man valde en en-fas, compoundkonstruktion på den genererade sidan.
Vill man gå djupt in i elektrogeneratorernas underbara historia så kan man nämna de mekaniska anordningar som fanns i dessa för att ur flera lindningar kunna utnyttja en gemensam frekvens, men så många sidor tillåter inte forumet.
M.a.o så får man inte en ren växelspänning utan närmast en pulserande, men det var nog gott nog för järnvägens behov.

Tyvärr verkar ingen av företagets roterande omformare finnas bevarad för det hade varit intresant att studera de elektromekansika lösningarna ! :) :D ;) ......


Hela tråden: