Urlastning av cyklar 1981 - men var? (Fotografier/bildfrågor)
Juni 1981, det var ju då som storevenemanget "SJ 125 år" pågick. Bland annat med extratågskörningar i traingeln Gävle-Ôckelbo-Storvik oå. Kan bilden vara tagen i samband med det?
Träplattform.
Det är nog motorvagnsföraren som langar ut cyklarna från bagageutrymmet, men vilken roll har den uniformerade kollegan på plattformen? Ockelbo är ju fjb-at sedan Karl den XII:s tid, och någon övrig stationspersonal tjänstgjorde nog inte i vanliga fall. Kanske man ändå satte dit stationspersonal de där dagarna med spektakel?
Är hon annars tågpersonal? Men normalt var väl de här motorvagnstågen enbemannade sedan länge?
Mannen vid herrcykeln bär en huvudbonad som nog kan vara en uniformsmössa, åtminstone av äldre modell. Är sålunda även han (extra?) stationspersonal? Även mannen i den blå jackan anas vara stationspersonal, ty han håller i damcykeln på ett sätt som antyder ovana och varsamhet.
Ingen av cyklarna förefaller ha grav pyspunka. Instämmer för övrigt i bedömningen av den rödbrandgula cykelns härstamning.
Och ja, lapparna på cyklarna är typiska adresslappar som åsattes polleterade kollin där anbringande av normala adresslappar (av något annan utformning och utan förstärkt hål för metalltråd) medelst klister inte ansågs lämpligt och/eller möjligt.
/Bobo L som under högstadie- och gymnasietiden jobbade som timanställd med arvodist-status på avgående och även ankommande resgodset vid Stockholm C. Mååånga väskor, cyklar, skidor, allehanda andra slags kollin blev det, liksom även medicinpåsar, pall-lastade maskindelar upp till 999 kg, oljefat, hundar i bur, tjänstepostpåsar i brunt kraftpapper och allt möjligt annat som sändes som expressgods. Sådant gods samhanterades med resgodset, med gaffeltruck när så erfordrades.
Därtill tidningslastningen i en intensiv rush minutrarna innan de sena nattågens avgång från Cst, vilket finnes beskrivet av mig, Staffan Sävenfjord mfl i några olika Postvagnstrådar av gammal god årgång.