Hadde Oc-loket stiv ramme som EL1 eller leddet som E71? (Järnväg allmänt)
Akkurat, slik blir det! Skiller snørr og barter veldig bra!
En litt annen sak, vil det si at E71 og Oc lokene kan klassifiseres som "krokodille", mens EL1 ikke er en "krokodille"?
På tysk Wikipedia Krokodil (Lokomotive) - Preußische EG 511 bis EG 537 står det at "Auch die Lokomotiven der DR-Baureihe E 71.1, ursprünglich preußische EG 511 bis EG 537, werden wegen ihrer Bauform als Krokodil bezeichnet."
..kalles også krokodille på grunn av sin utforming. Da menes det vel måten de vrir seg på i kurvene og i pensene?
”Krokodil” är ett smeknamn och det finns inga exakta definitioner. ”Bauform” kan lika gärna syfta på ”med långa huvar”. Det finns t ex de som kallar de här för en ”krokodil” vilket framgår av målningen. Själv vill jag sätta gränsen vid att de vrider sig och har koppelstänger men DB Br. 194 kallas för ”tysk krokodil” trots att den inte har några koppelstänger (”fötter”) som rör sig synligt. Vi hade en diskussion om saken här på forumet för många år sedan och t ex hävdade Håkan Lundén att den ska ha lååånga huvar, vara grön och ha krälande ”gång”, med den definitionen platsar bara SBB:s krokodiler efter att de målats om till gröna samt ÖBB:s krokodiler. De faller t o m ”mina” rhätiska krokodiler bort. (De är bruna och huvarna är inte så långa.) Och det vill givetvis inte jag gå med på!
Kort sagt: välj en definition på ”krokodilen” som du är nöjd med!