TGOJ resp SJ normalspåriga stålrälsbussar från HC (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av sepernik, Friday, April 14, 2023, 15:27 (590 dagar sedan)

För en knapp vecka sedan visade Torbjörn Jansson bilder från Eskilstuna där något jag för mig själv reflekterat över tidigare, utförandet av övergångsbryggor och grindar på TGOJ:s stålrälsbussar: YBos 51 resp UCFos 110.

Jag är själv inte gammal nog att ha sett dessa rälsbussar på TGOJ-tiden men väl i Danmark 1974.
[image]
HTJ Cs 228 (TGOJ UBFos 110) i Tølløse 10 augusti.
Till skillnad från SJ:s motsvarighet YCo4/YBo4 är det ingen tät grind utanpå övergångsbryggan utan något som möjligen ser ut som en stomme av stålprofiler som en tät plåt kanske kunde ha monterats på. (SJ köpte, till skillnad från TGOJ, inga släpvagnar till sina stålrälsbussar från HC men gavelutförandet är i princip lika i förarhyttsänden).

[image]
HTJ S 30 (SJ YBo4 668) i Slagelse 10 augusti.
Det jag undrar över är varför TGOJ valde att avstå täta grindar på sina rälsbussar och släp. Alla stålrälsbussar som levererades till SJ hade täta grindar vilka förstås utgjorde infästning och bakgrund för vingehjul och krona men som till synes även innebar en ökad trygghet vid passage mellan vagnar.
I bilden ovan framgår att den svenska kungliga kronan monterats bort av danskarna (eller i Sverige före leverans?).
SJ-fordonen hade strålkastarna lågt placerade på liknande vis som på Märstabussarna YCo4p/t vilka alltså inte flyttades upp på de normalspåriga HC-bussarna. TGOJ-fordonen hade strålkastarna placerade betydligt högre upp men saknade toppstrålkastare. I Danmark kompletterades belysningen med en eftermonterad toppstrålkastare, egendomligt nog demonterades SJ-bussarnas i taket integrerade strålkastare och ersattes med en motsvarighet till de som sattes på TGOJ-fordonen.

[image]
SJ:s och TGOJ:s rälsbussar tillverkades enligt samma huvudritning. Här framgår att inredningen skiljer sig något men övriga skillnader som strålkastare och grindar visas inte här, strålkastarna är som de utfördes för TGOJ.

[image]
Digitalt museum, JvmKBIA04164 TGOJ YBos 1951.
Hittade till min förvåning denna bild där grinden försedd med en slät plåt. Är detta ett undantag eller monterade TGOJ bort plåten senare och i så fall varför?
Färgsättningen är här vad jag tolkar samma beige/grön som på SJ:s YCo4. På Torbjörn Janssons bilder har fordonen 10 år senare en annan färgsättning. Jag har inte sett några färgbilder men konstaterar att delningen mellan mörka och ljusa färgfält inte är samma som på "kålmaskarna" Yoa104 resp Yoa202. Den ljusa färgen kring fönstren förefaller också betydligt ljusare än på kålmaskarna.

[image]
X21-5 i Taxinge 14 juni 1974. De täta grindarna på X21 och X22 kom väl till pass när Grängesbergskoncernens logga kom att ingå i den nya målningen.

[image]
OHJ Cs 229 (TGOJ UBFos 109) i Nykøbing Sj. 10 augusti.
Som kuriosa, det f d TGOJ-släpet har av danskarna försetts med en övergångsgrind med SJ-vingehjul.

[image]
OHJ S 42 (TGOJ YBos 52) i Holbæk 10 augusti.
Även den f d TGOJ-bussen har fått tät grind och SJ-vingehjul i åtminstone en ände.

[image]
HTJ S 27 (TGOJ YBos 53) + HTJ Cs 40 (TGOJ UBFos 111) i Holbæk 10 augusti.
Ytterligare kuriosa, TGOJ-bussen har försetts med ett bagagegaller som ser ut att komma från en Scandia-buss och som omöjliggjort övergångsmöjlighet.

Upprepar min fundering: Varför saknade TGOJ:s stålrälsbussar täta grindar? Monterades plåtarna av eller valde TGOJ att få dem levererade utan dessa? Som framgår av fotot ovan från Järnvägsmuseet hade åtminstone en rälsbuss tät grind vid leverans.


Hela tråden: