Maskinsektionernas omfattning 1958 (Arkiv/forskning/litteratur)
Från arkiven. 1958 hade väl hela YBo6 generationen levererats men det fanns också många äldre rälsbussar kvar. Här är placering per maskinsektion
Här kommer ett försök till att reda ut vart maskinsektionerna, ms, fanns geografiskt 1958. Observera att det är SJ organisation före organisationsreformen 1964 som gäller.
1 ms = Stockholm/Hagalund. Krylbo-Stockholm-Hallsberg utom fd SWB. Har ingen oelektrifierad linje.
2 ms = Norrköping. Järna/Katrineholm-Mjölby-Hästholmen och Linköping-Hultsfred/Åtvidaberg.
YBo4 och YBo6 placerade i Linköping, Yo1/Yo1s i Linköping eller Mjölby och YBoa6/YBoa7 i Norrköping.
5 ms = Göteborg. Oelektrifierade linjer Forshem-Håkantorp och Tidaholm-Vartofta.
6 ms = Kristinehamn. Oelektrifierade linjer Torsby-Kil, Vansbro-Kristinehamn, Filipstad-Daglösen, Arvika-Mellerud och Åmål-Svanskog.
10 ms = Malmö. Alla oelektrifierade linjer i Skåne plus Kristianstad-Karlskrona och Värnamo-Åstorp. Kan ha varit flera hemstationer för YBo-fordonen. Kristianstad och Ystad. Värnamo-Åstorp kan trafikerats med Y-fordon från Halmstad, 10 ms. De sista gissningar.
13 ms = Östersund. Hoting-Östersund-Mora och Sveg-Hede.
14 ms = Ånge. Inga oelektrifierade linjer.
15 ms = Bollnäs. Ånge-Krylbo med sidolinjer till Hudiksvall, Söderhamn och Orsa. Trafiken Bollnäs-Orsa bör ha trafikerats med Östersunds vagnar.
20 ms = Boden. Oelektrifierade linjer Boden-Haparanda/Övertorneå, Gällivare-Storuman/Jörn.och Älsbyn-Piteå. Om de användes även på Malmbanan så var denna en egen ms, 19, och vagnarna användes över sektionsgränsen vilket borde varit ovanligt men förekom.
21 ms = Vännäs. Oelektrifierade linjer Storuman-Hoting-Långsele, Storuman-Hällnäs, Bastuträsk- Skelleftehamn, Vännäs-Holmsund och Mellansel-Örnsköldsvik.
25 ms = Borås. Alla oelektrifierade linjer i Småland/Västergötland väster om södra stambanan och söder om västra stambanan. Majoriteten av vagnarna bör ha haft Halmstad som hemstation.
27 ms =Växjö. Oelektrifierade linjer Nässjö-Kalmar/Oskarshamn. Hemstation Nässjö?
31 ms = Västerås. Elektrifierade Stockholm-Köping/Ludvika och Krylbo-Hallsberg-Mjölby. Oelektrifierade linjer. Enköping-Uppsala/Runhällen, Kolbäck-Ramnäs och Ängelsberg-Kärrgruvan.
35 ms = Gävle. Oelektrifierade linjer Gävle-Sala, Falun-Mora/Bjöbo, Ludvika-Särna, Borlänge-Rättvik och Mora-Vansbro.
Ms = maskinsektion. SWB = Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnväg.
Tror att YBo6 på 700-serien kom söderut tidigt. Vagnar i 700-serien gick i omlopp till Linköping i snabbtåg Lonköping-Oskarshamn sommaren 1956.