Maskinsektionernas omfattning 1958 (Arkiv/forskning/litteratur)

av S-O Johansson, Wednesday, April 26, 2023, 08:22 (576 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Från arkiven. 1958 hade väl hela YBo6 generationen levererats men det fanns också många äldre rälsbussar kvar. Här är placering per maskinsektion

[image]

[image]

[image]

Här kommer ett försök till att reda ut vart maskinsektionerna, ms, fanns geografiskt 1958. Observera att det är SJ organisation före organisationsreformen 1964 som gäller.
1 ms = Stockholm/Hagalund. Krylbo-Stockholm-Hallsberg utom fd SWB. Har ingen oelektrifierad linje.
2 ms = Norrköping. Järna/Katrineholm-Mjölby-Hästholmen och Linköping-Hultsfred/Åtvidaberg.
YBo4 och YBo6 placerade i Linköping, Yo1/Yo1s i Linköping eller Mjölby och YBoa6/YBoa7 i Norrköping.
5 ms = Göteborg. Oelektrifierade linjer Forshem-Håkantorp och Tidaholm-Vartofta.
6 ms = Kristinehamn. Oelektrifierade linjer Torsby-Kil, Vansbro-Kristinehamn, Filipstad-Daglösen, Arvika-Mellerud och Åmål-Svanskog.
10 ms = Malmö. Alla oelektrifierade linjer i Skåne plus Kristianstad-Karlskrona och Värnamo-Åstorp. Kan ha varit flera hemstationer för YBo-fordonen. Kristianstad och Ystad. Värnamo-Åstorp kan trafikerats med Y-fordon från Halmstad, 10 ms. De sista gissningar.
13 ms = Östersund. Hoting-Östersund-Mora och Sveg-Hede.
14 ms = Ånge. Inga oelektrifierade linjer.
15 ms = Bollnäs. Ånge-Krylbo med sidolinjer till Hudiksvall, Söderhamn och Orsa. Trafiken Bollnäs-Orsa bör ha trafikerats med Östersunds vagnar.
20 ms = Boden. Oelektrifierade linjer Boden-Haparanda/Övertorneå, Gällivare-Storuman/Jörn.och Älsbyn-Piteå. Om de användes även på Malmbanan så var denna en egen ms, 19, och vagnarna användes över sektionsgränsen vilket borde varit ovanligt men förekom.
21 ms = Vännäs. Oelektrifierade linjer Storuman-Hoting-Långsele, Storuman-Hällnäs, Bastuträsk- Skelleftehamn, Vännäs-Holmsund och Mellansel-Örnsköldsvik.
25 ms = Borås. Alla oelektrifierade linjer i Småland/Västergötland väster om södra stambanan och söder om västra stambanan. Majoriteten av vagnarna bör ha haft Halmstad som hemstation.
27 ms =Växjö. Oelektrifierade linjer Nässjö-Kalmar/Oskarshamn. Hemstation Nässjö?
31 ms = Västerås. Elektrifierade Stockholm-Köping/Ludvika och Krylbo-Hallsberg-Mjölby. Oelektrifierade linjer. Enköping-Uppsala/Runhällen, Kolbäck-Ramnäs och Ängelsberg-Kärrgruvan.
35 ms = Gävle. Oelektrifierade linjer Gävle-Sala, Falun-Mora/Bjöbo, Ludvika-Särna, Borlänge-Rättvik och Mora-Vansbro.

Ms = maskinsektion. SWB = Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnväg.

Tror att YBo6 på 700-serien kom söderut tidigt. Vagnar i 700-serien gick i omlopp till Linköping i snabbtåg Lonköping-Oskarshamn sommaren 1956.


Hela tråden: