Maskinsektionernas omfattning 1958 (Arkiv/forskning/litteratur)
.......
5 ms = Göteborg. Oelektrifierade linjer Forshem-Håkantorp och Tidaholm-Vartofta.
.....
Såsom synnerligen måttligt bevandrad i maskinsektionerna funktion gör detta mig lite konfunderad
1) gäller detta enbart normalspåren?
2) i så fall, varför Forshem - Håkantorp? Om minnet inte skämta mig aprillo breddades Lidköping-Håkantorp 1953, men fortsättningen till Forshem och Gårdsjö först 1961-62.
En film visar hur banan Håkantorp-Lidköping breddades och höglyftes under pågående trafik, med fyrskenespår, men för den senare delen byggdes spårspann på Lidköpings station och kördes ut med hjullastare. Antar att detta gällde området närmast stationen och att det senare gick transporter på vagnar.
1961-62 gick mycket grustransporter från Karlstadlunde med Tp-lok. Vid växling kom tåget in på ringsträckan för Loo-vägen. Jag minns att vi en gång fick stanna vid korsningen vid "Möllers verkstad" för att det blinkade rött, men tåget aldrig kom. Då tåget backade tillbaka in i grustaget, blev det åter vit blink. I grustaget fanns två spår in till grusfickan, växeln försvann c:a 1966, men hastighetsnedsättningen fanns kvar ett litet tag, tills spåret satt sig. Detta enligt avlyssnat samtal mellan rälsbussförarna.