Avtal och överenskommelser om trafiken Haparanda-Torneå (Arkiv/forskning/litteratur)

av Anders Järvenpää, Wednesday, May 03, 2023, 15:42 (571 dagar sedan)

Hans Majestät Konungen av Sverige och Republiken Finlands President har genom sina fullmäktige: Minister för utrikes ärendena, Hans Excellens Friherre Erik Marks von Würtemberg och Republikens Envoyé extraordinarie och Ministre plénipotentiaire i Stockholm, Doktor Werner Söderhjelm den 28 juni 1924 överenskommit om skötseln och underhållet av den medelst bro över Torne älv anordnade förbindelsen mellan de svenska och finska järnvägsnäten.

Överenskommelsen är publicerad som N:r 20/1924 och finns att läsa här i Sveriges internationella överenskommelser från Utrikesdepartementet. Överenskommelsen finns även publicerad i den finska fördragssamlingen som N:r 23/1924. Överenskommelsen gäller fortfarande och är gällande lag i båda länderna. Enligt överenskommelsen ska båda ländernas järnvägsförvaltningar, i dag Trafikledsverket i Finland och Trafikverket i Sverige komma överens om detaljerna gällande hur förbindelsen ska skötas och trafikeras.

Eftersom jag något oväntat har trillat in i den snåriga problematiken som berör järnvägsförbindelsen i fråga, främst för att försöka möjliggöra trafik med museala fordonssätt över gränsen, vore jag synnerligen tacksam över information gällande de utgående från den övergripande överenskommelsen uppgjorda sekundära överenskommelserna. I praktiken är det frågan om vad Järnvägsstyrelsen i Stockholm och dess efterträdare har kommit överens om med Järnvägsstyrelsen i Helsingfors och dess efterträdare utgående från bemyndigandet i 1924 års överenskommelse.

Det har olyckligtvis visat sig vara omöjligt att förstå vilka trafikregler som i dag gäller på förbindelsen ur en svensk synvinkel. I Finland har vi oförändrade tagit med trafikreglerna ur finsk synvinkel och på finska i kapitel 14.11 i den utgåvan av finska statsbanans trafikregler (Jt) som träder i kraft 1/6 2023. I dem hänvisas till en överenskommelse mellan tidigare Banförvaltningscentralen och Banverket och sägs att anvisningen har uppgjorts likalydnade på finska och svenska men den svenska har jag inte lyckats få tag på. Går pappret att hitta i Sverige? Konsensus förefaller råda om att trafiken sköts i form av växlingsrörelser men där tar det slut. Statsbanornas järnvägsnätbeskrivningar ger inga svar på frågorna men i linjebokbilagan för Haparanda kan man utläsa att det är frågan om sidospår. Idealet vore om Trafikverket skulle publicera den svenskspråkiga överenskommelsen, exempelvis i form av en specialdel till TTJ.

Det förefaller råda förvirring kring bl.a. vilka fordon får trafikera förbindelsen och på vilka villkor (vilka godkännanden som eventuellt krävs) samt vilken betydelse senare EU-lagstiftning eventuellt har och hur den ska tillämpas och vilken prioritet den har i förhållande till 1924 års överenskommelse. Dessutom råder förvirring kring vilka Transportstyrelsens föreskrifter som finska trafikutövare eventuellt borde tillämpa och på vilka grunder och hur detta eventuellt påverkar trafikutövarnas säkerhetsstyrningssystem och säkerhetsintyg. Jag vore tacksam om någon som förstår sig både på internationell rätt, 1924 års överenskommelse och på EU-järnvägslagstiftning skulle redogöra för oss vad som gäller.

I revideringen av järnvägslagstiftningen som gjordes i Sverige och trädde i kraft sommaren 2022 förefaller föga hänsyn ha tagits till 1924 års överenskommelse. Min egen tolkning är att överenskommelsen står över senare svensk och finsk lagstiftning på området, såsom internationella fördrag vanligen brukar göra, men att ärendet helt enkelt har glömts bort i EU-ivern. Jag har förstått att en revidering av överenskommelsen är på gång men att intresset från svensk sida har varit tämligen begränsat, vilket är beklagligt med tanke på utvecklingsmöjligheterna som finns i norr.


Hela tråden: