Industri med spor, måske i Sverige? Inte Domnarvet (Järnväg allmänt)

av Per Wirback, Thursday, May 04, 2023, 16:06 (505 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Det ser nästan mer ut som någon slags kemisk fabrik än som en cementfabrik.

Jag har tittat på några gamla bilder av Fosfatbolagets anläggningar, visst finns det en del likheter men jag ser inget som verkar stämma hundraprocentigt med bilden.
Den ursprungliga fabriken i Gäddviken går bort eftersom den låg i mycket bergigare omgivningar.
Ljungaverk hade kalkugnar men de var mindre i förhållande till omgivande byggnader och dessutom bara tre. Dessutom tycks Ljungaverk från början ha haft nästan uteslutande tegelbyggnader, inga träskjul. Och Ljungaverks svalltorn för vattenkraftanläggningen borde ha synts på bilden.
Månsbo-området har jag inte hittat någon bra bild på men jag tror aldrig det fanns någon anledning att ha kalkugnar där.
Ceres i Göteborg passar bra in när det gäller mängden gyttriga träbyggnader men jag tror inte det fanns kalkugnar där heller.

Skulle det kunna vara någon av de industrier som växte upp på Stallbackaområdet i Trollhättan under 1910-talet?


Tanken om kemianläggning har slagit mig också.
Efter att ha bläddrat igenom "Stockholms Superfosfat fabriks Aktiebolag 1871-1946" kan man dock sannolikt avföra anläggningarna tillhörande det bolaget, ingen av bilderna i boken liknar anläggningen på Niels ursprungsbild. Superfosfat har genom åren ägt en större del av de kemianläggningar som fanns på tidigt 1900 tal.

Övrig bildgoogling efter kalk och cement på svenska och tyska har har inte heller givit något av en anläggning som överensstämmer med bilden.


Hela tråden: