Tåg-ur-spårkastare (Signaler/säkerhet)
Men har det inte funnits en urspårningsväxel som med avsikt skulle få tåget att spåra ur? Jag har för mig att pappa har pratat om det.
Förvirringen verkar total! Det finns många växlar som har den funktionen, även på dagens järnvägar. I Sverige kallas de vanligtvis för skyddsväxlar. De är till för att hindra att ett tåg/annat spårfordon som av någon anledning inte stannat i tid kommer fram till den farliga punkten som man vill skydda, därav uttrycket.Det går också att använda spårspärrar som skydd i vissa fall. En spårspärr är ju också ett slags urspåringsanordning och kallas i vissa sammanhang ”derailer” och liknande.
Ja gissningsvis är det skyddsväxel som avses med denna urspårare.
Skyddsväxlar med tillhörande skyddsspår byggdes för att det ansågs bättre att leda in ett i sidospår än att riskera en frontalkollission.
Men så kom olyckan i Handen när ett pendeltåg åkte ner i sjön.
https://www.haninge.org/2016/04/11/tagolyckan-i-handen-1985/
Eftet det började man granska dessa skyddsspår mer noggrannt och fann en del häpnadsväckande brister , det fanns t.ex skyddsspår som ledde rakt mot en bergvägg och i Handen ner i en sjö.