Treskenevagnvågen i Hagfors (Byggnad)

av Göran Kannerby, Sunday, July 02, 2023, 18:20 (642 dagar sedan) @ Peter B

Här ser man ju att det var en treskens-vagnvåg. Den köptes ju i den veva man planerade att bygga om Hagfors-Deje-(-Karlstad) till först treskenspår, och sen normalspår.

Det kan ju också ha varit så enkelt att man köpte en normalspårsvåg, satte dit en 1067-räl, men ansåg det onödigt att plocka bort 1435-rälen, alldeles oberoende av eventuella konkreta planer på att få nytta av den.

Ja, det kan ju var så enkelt att man hittade två överblivna vågar i Blekinge? Mycket kan vara enkelt...

Den var det enkelt att det finns dokument på Värmlandarkiv, för de som har lust/tid, att gå igenom vad som behövde göras för att bygga om banan. Det var 30 år sedan jag läste dessa så en del av minnet har vittrat bort.

Förlåt om jag var otydlig. Jag menade inte alls att du hade fel utan påtalade enbart att det inte är säkert att du har rätt. Även om vågen köptes när breddning planerades behöver det inte finnas ett direkt samband mellan detta och den tredje skenan.

(och så var der naturligtvis en 891-räl som sattes dit, på den punkten hade jag uppenbart fel)

Hela tråden:

[x]
[*]