Saltsjöbanan: Vilken är lanterninvagnen? Fem lanterninvagnar (Järnväg allmänt)
Tack! Ja det är ju uppenbart en av Atlas-vagnarna från 1892 ombyggd till manövervagn 1913.
De första fem av nedanstående vagnar byggdes om 1913 till manövervagnar med vestibuler och med bibehållet lanternintak.
[b]Bo 1 (Atlas 1892),[/b] nya ytterväggar av teakträ samt sköldpaddstak 1937
[b]Bo 2 (Atlas 1892),[/b] sköldpaddstak 1942
[b]Co 10 (Atlas 1894),[/b] sköldpaddstak 1943
[b]Co 11 (Atlas 1894),[/b] nya ytterväggar av teakträ samt sköldpaddstak 1944
[b]Co 12 (Atlas 1894),[/b] sköldpaddstak 1945
[b]Co 13 (Atlas 1909),[/b] sköldpaddstak från leverans
[b]Co 14 (Atlas 1909),[/b] sköldpaddstak från leverans
[b]Co 3-9 (Atlas 1892)[/b] såldes till andra järnvägar 1912-14. Kapacitetsmässigt ersattes dessa av [b]motorvagnarna XCo 15-20[/b] och [b]manövervagnarna CFo 21-23 (ASEA 1912[/b]). CFo ersatte samtidigt de tvåaxliga finkorna som gick i ångtågen. Senare tillkom två [b]manövervagnar Co 3-4 (ASEA 1926)[/b] som hade "sköldpaddstak" från början.
Källa: Förteckning över Roslagsbanans och Saltsjöbanans elektriska vagnmateriel, Gustafsson 2016, Spårvägsmuseet (häfte)
Sammanfattningsvis fanns det fram till 1937 [b]fem manövervagnar med lanternin[/b] men efter 1945 hade samtliga "sköldpaddstak".
Edit: När det gäller fönsterdelningen hade vagnarna från 1892-94 hade alla vertikal spröjs i vartannat fönster, medan de senare vagnarna inte hade det. 1909-års vagnar hade en horisontell spröjs med två små vädringsfönster ovanför, medan alla senare vagnar hade hela fönster.