Växjö-Oskarshamn (Järnväg allmänt)
En lite rörig del av Småland med konkurrens om handelsområden. Oskarshamn försökte få trafik till sin hamn och ROJ invigdes 1907. Därefter utökades nätet mot sydväst genom RÄJ. Planer fanns att fortsätta mot SSB och ansluta i Moheda (om jag minns rätt). Tyvärr kom ekonomisk kris emellan och bolagen gick i konkurs, drevs av staten ett tag och ombildades till ÖSmJ som sedan kom att säljas till Kalmarintressen varför trafiken sedan kom att styras av KBJ.
Utöver Kalmar så fanns även Växjö och Eksjö som orter som konkurrerade med Oskarshamn.
Tack, Ingenjör Flaxplats! :)
Tåg och lok och vagnar och uniformsdetaljer är kul, men järnvägen var ju inte en frikopplad del av samhället och bygden, så omvärldens interaktion är ju i högsta grad intressant och dessutom viktigt!
Järnvägarnas betydelse för möjligheten att bygga stora kvarnar och socker bruk, och att därmed gå från naturahushållning och byteshandel inom byn till regional och nationell industriproduktion och penninghushållning borde belysas bättre. Dessvärre tvärdog ju småbanorna så fort Hitler körde näsan i gruset och bensinen därmed släpptes fri. Slutet av 2 vk var väl dessutom startpunkten för den internationella handeln, om än kanske inte den globala.