En fördjupad fråga om spårvagn M21 (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Monday, September 11, 2023, 12:37 (472 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vasaplatsolyckans vagnar (235 & 245) klarade sig bra och reparerades. Däremot förstördes två vagnshalvor vid Hjällboolyckan 1989, 203B och 206A, varför 206B blev 203B och en vagn under leverans (260) blev nya 206. Sedan beställdes en ny vagn efter 279 som blev 260... Den nya 206 var Västeråsbyggd och en del annorlunda jämfört med original-206 som var Helsingborgsbyggd.
När M21 ombyggdes till M31 ändrades detta så att M31 fick numren 300-305 och 307-380 (M21 hade 200-279 med två olika 206).
Mera härom kan läsas på denna Wikipediasida

Det blir ju minder och mindre som är av ursprungsutförandet i vagnarna.

Efter rätt få år i trafik så fick vagnarna inbyggda hjulhus.

Mellan 1998 och 2003 var alla nere i Tyskland och fick en låggolvssektion , så varje vagn består ju numera av tre sektioner och samtidigt försvann det stora kopplet i front och akter och ersattes av ett "nödkoppel" som är gömt bakom en bulb.

Ungefär samtidigt byggdes förarplatsen om ganska radikalt då man satt ganska så konstigt och körde vagnen , det gjordes i Göteborg.
Fick en AC anläggning också på förarplatsen vilket är uppskattat.

Runt 2015 (minns inte när det var, och orkar inte kolla upp det nu) var vagnarna nere i Tjeckien och fick ett nytt styrsystem och helt ny inredning med mattor, ledstänger och allmän uppsnyggning .
Med det nya styrsystemet blev dom väldigt pigga , innan hade dom varit väldigt strypta tex när dom levererades så kunde man inte ge fartpådrag i kurvor så det gällde att planera men just det togs bort ganska fort.
Sedan hände ju något konstigt , för motorfläktarna som går igång direkt vid start behövdes nu egentligen inte , men funktionen lades tillbaka efter en stund i trafik pga säkerhetsskäl då resenärerna hade lärt sig det ljudet och det bedömdes vara farligt att vagnen flyttade på sig helt ljudlöst.
Sedan ströps dom igen efter ett antal fall i vagn vid start , så starten är lite seg fortfarande, dock inte tillbaks till orginal där det tog någon sekund innan vagnen reagerade vid start.

Två vagnar är i Tjeckien nu och har inte kommit tillbaka igen , för nu ska vagnarna rostsaneras och en hel del komponenter ska bytas bla ska kompressorn bort då det alltid har varit vagnens svaga del , luft behövs för att lossa bromsarna och till dörrarna ,och trots att man åtgärdat pysandet vid stopp så pyser den en del fortfarande vilket irriterar omgivningen.
Så det ska bli mekaniska dörrar och vätskebaserat bromssystem.

Så det är verkligen inte mycket kvar av hur den såg ut när dom levererades .

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: