L16 1644 (Fordon: lok)
I skenet av upprustningen av C7 1774 (ex NOJ 37, ex BJ 51) så undrar jag hur L16 1644 (ex MTJ 14, ex NOJ 17) mår idag. Loken har en liknande resa genom att de båda kom från beredskapsuppställning och blev parklok. 1774 ganska länge medan 1644 flyttades runt litet mer. Inget av loken hade väl varit i drift ef1er uppställningen och 1774 gick ju att få ordning på 'relativt enkelt'. Hur är skicket på 1644? Måhända skabbigare externt efter många år utomhus men ur mår panna och maskineri?
Den frågan passar bättre till FVJ eller längre tillbaka MfGDJ.
Tvivlar på att någon part gjort någon större besiktning eller kalltryckning. Alternativt haft planer för upprustning. Torde stå långt ner i reparations prio inom FVJ då man t.ex. redan har (tre?) lok i något sålunda trafikabelt skick.
Några data som inte säger något om det egentliga skicket. Det yttre skicket är också av sekundär betydelse.
1930 Pannans tillverkningsår.
1945 Sista större pannrevision kl. II
1953 Sista pannrevision kl. III
1950 talet mitt. Sista tjänstgöring inom 27 Ms.
1957 Beredskapsreparation och överförd till beredskapsloksparken. Ställdes därefter in i lokhus.
1969 Slopad för skrotning
1970 Övertagen av Järnvägsmuseet och deponerad till Alvesta kommun. Uppställd utomhus
1991 Återtagen deposition och övertagen av MfGDJ
1999 Övertagen av FVJ. Dom första åren inställd i Klippans lokstall. Några år senare utomhus.
Vet ej om loket varit inomhus- eller utomhus förvarad de senaste 10 åren.
Nedanstående foto är från 2008 i Klippan. Foto undertecknad.