T11 30 i Halmstad - 1970 - Stig Winbladh (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Sunday, October 29, 2023, 15:19 (433 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Apropå T42 - nej, G12 7707 - i Halmstad.
Finns det något bevarat om lokets tid i Halmstad?
Jag har, via SJK Halmstad, försökt få kontakt med någon som var med då, respektive någon som visste något. Det misslyckades. Det är längesedan, men det är nu också rätt länge sedan jag var i kontakt med SJK Halmstad...
Instruktionsföraren som omkom 1966, Stig Winbladh, har jag träffat. Det var han som körde G12 7707 upp till Boden "andra gången", och den som först instruerade min far. Jag visste inte då, att jag nästan 70 år senare skulle stå som författare till en bok om T42 205 - och skulle ju ha behövt intervjua Stig Winbladh om lokets tid i Halmstad...
Jag HAR några brev från Mbr till lokstnch i Halmstad om planerade körningar och om hur körningarna skulle gå till, men inte mer.
Foto med Stig Winbladh finns dels i SJK:s bok om "Statsbanan Jörn-Arvidsjaur" och i boken om T42 205 på sidan 30 (längst till vänster). Det är samma foto, originalet har inte återfunnits.
Förlåt, nu blev det OT. Ev vidare diskussion kan vi ta via e-post gudrunochberra (snabel-a) gmail.com !
Berra

Hela tråden: