Två- och treaxliga O-vagnar före UIC-numrens införande (Fordon: vagnar)
Ibland undrar jag om någon O-variant lyckats undkomma upptäckt och därför har jag gjort nedanstående sammanställning av för mig kända vagnstyper.
Litt Löbb Bredd Axelavstånd Anm
Os(u) 7.000 2.800 3.800 f. d. R3.
Om 7.700 2.440 - 2.800 3.760 f. d. Nm och NNm
std-Os 7.700 2.900 4.000
Osk 7.700 2.900 4.500 (???)
Oas 7.800 2.400 (???) 4.000 treaxlig, f.d. UGJ
Osu 7.800 2.900 4.500 tysktillv o. av V&M
Osu 8.400 2.800 4.400 f.d. NOJ
Oau 9.400 2.800 5.600 treaxligf. d. SOEJ
Or 10.000 2.800 6.000 balk- och vantskruvsstag
Ou 10.500 2.800 7.000 NBJ (f. d. BLHJ
Ou 10.800 2.800 7.000 Bautzen GDG
Std-O 11.000 2.800 7.000
Ou 11.000 2.800 7.000 "lättviktare"
Ou 11.000 2.800 7.000 vantskruvsstag
Oau 11.000 2.800 7.000 treaxlig
Oau 11.000 2.800 7.000 treaxlig, f. d. NBJ Mu
Oau 11.000 2.800 7.000 treaxlig, nybyggd
Tacksam för eventuella slamkrypare.
Olle S