Två- och treaxliga O-vagnar före UIC-numrens införande (Fordon: vagnar)

av Rubensgården, Friday, November 10, 2023, 20:12 (377 dagar sedan) @ olle sundström

Kan nog kategorisera mig som O-vagnsfetishist men har de senaste åren fått läsa upp mig efter 30 års uppehåll med tågintresset, så min kunskap är fortfarande begränsad. Förutom de littera du nämner finns en massa varianter inom varje typ. Till exempel hade en del gavellämmar den lilla övre fliken bortkapad. Enstaka vagnar hade fotsteget monterat ut och in, fyrkantigt hål i buffertbalken, osv. För mig som är modellbyggare är det här spännande små avvikelser som det enkelt blir för många av när man försöker skapa mångfald. Har tidigare försökt hitta mer information men har istället försökt hitta individer på Digitalt Museum för att ”kopiera över” lagerboxar, osv till modellerna tillsammans med tillhörande vagnnummer. En kul variant är den enda ”standard-O” som byggdes med handbroms utförd i hörnpelarmodell, som senare kom på Ou. Dessa bromsanordningar ska även ha monterats på O- vagnar som byggdes om till tankvagnar. Bild på O-vagnen finns här:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=260566

Hela tråden: