GSJ lokomotor och rälsbussläpvagnar (Järnväg allmänt)

av A.Svenson, Friday, November 03, 2023, 10:25 (455 dagar sedan)

Hej,

I Säröbaneböckerna (bägge utgåvorna) berättas att man iordningställde fyra personvagnar med tryckluftbroms för för att kunna använda i lokomotorpersontåg sommartid. Dock var dragkraften hos GSJ Z43 för låg.

Någon stans har jag fångat upp en uppgift om att i stället skulle släpvagnarna (UBo6) kunnat köras som manövervagnståg med lokomotorn som dragkraft. Scharfenbergskoppel och Wilsonväxellåda som på YBo6 i stället för låda från Atlas Diesel som på SJ Z43 skulle kunna tala för det. Finns spår av multipelkopplingsutrustning på loket som efter en period på Landskronavarvet nu finns hos BJs och var Wilsonlådan av samma typ som på rälsbussarna? Skulle ju kunna vara en fråga om reservdelshållning också.
Skröna eller fakta är grundfrågan?

Hlsn.
Anders S


Hela tråden: