GSJ lokomotor och rälsbussläpvagnar (Järnväg allmänt)

av Leif B, Friday, November 03, 2023, 13:24 (455 dagar sedan) @ Anders Jansson

Man kan ju undra vad vitsen med det skulle ha varit. Det fanns ju fem motorvagnar som kunde dra de tre manövervagnarna. Det hade inte givit någon extra kapacitet, vilket väl var tanken med att behålla fyra personvagnar. Dessutom hade lokomotorn lägre effekt än rälsbussarna.


Inte heller jag kan se någon vits med en sådan lösning.

GSJ-lokomotorn hade samma typ av motor (ScV D815) och växellåda (Wilson R11B) som rälsbussarna. Den förklaring som jag sett är att det skulle underlätta handhavande, underhåll och reservdelshållning.

Bilden nedan är en delförstoring av en bild från KVAB. Jag kan inte se något som talar för att det fanns utrustning för multipelkörning. Scharfenbergs-koppel kan sannolikt förklaras med behov att kunna växla rälsbussfordon.

[image]

På den bilden borde man väl ha sett en multipeldosa om de funnits någon. Den enda användning jag kan tänka mig är att kunna köra persontåg även om flera rälsbussar var trasiga samtidigt, men jag tycker det är väl långsökt.

Jag tror mer på växling av rälsbussläp och hembogsering av havererade rälsbusståg.


Ännu en bild .


Hela tråden: