Tåg 9-23 sid 9- om Västervik (Järnväg allmänt)
Har nyss läst nämnda nummer. I artikeln om Västervik står det där att "...vändskivan vid rundstallet togs troligen bort i samband med breddningen på 1960-talet" (jo, det stämmer nog), men att "kransen har legat kvar och nu läggs en ny skiva in". Men detta skedde väl för flera år sedan!? En skiva som kommer från Spångenäs med ursprung Roslagsbanorna väl? Och att denna läggs in "kanske inte för att kunna använda rundstallet utan mer för att kunna vända lok". Alltså; tänker jag fel här, men rundstallet i Västervik har väl i flera år använts av TJF/ FAS för mer än bara att vända fordon!? T o m innan skivan hade återinlagts?
Så här såg det iallafall ut runt rundstallet och skivan 2012 respektive 2015:
SJ Z4p 318 och SJ L18p 3147 i Västervik i augusti 2012
SJ Cp 340 i Västervik i september 2015
/ L G
Originalskivan från smalspårstiden i Vk revs i samband med breddningsarbetena 1964 och endast ett normalspår drogs över gamla skivgropen för att härbärgera den lokala växlingslokomotorn som då var en Z43 och senare en Z65. när jag var medlem i TJF och satt i styrelsen så fick vi tips om en annan smalspårig vändskiva nämligen den som låg vid Vetlanda smalspårsstall. Vi fick köpa den av SJ och transporterade den plus tillhörande vattenhästen till Verkebäck för tillfällig förvaring där. Det gjordes en ny vändskivekrans i betong vid gamla lokstallet i Vk och anpassades till stallportarna efter en liten förlängning av skivan för att kunna vända RB-vagnar samt Yp-bussar. Vändskivan har legat i Vetlanda sedan 1939 för att tidigare ha legat i Ydrefors mellan år 1924-1939 då Ydrebanan nedlades. Men skivan har även ett förflutet från Roslagsnätet innan Ydrefors men vet ej var. Palle;-)