Tåg 9-23 sid 9- om Västervik (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Wednesday, November 29, 2023, 11:02 (364 dagar sedan) @ Granis

Vändskivan har legat i Vetlanda sedan 1939 för att tidigare ha legat i Ydrefors mellan år 1924-1939 då Ydrebanan nedlades. Men skivan har även ett förflutet från Roslagsnätet innan Ydrefors men vet ej var. Palle;-)


Så var det ja, Palle! Jag blandade ihop Ydrefors med Spångenäs, men det var ju samma bana, sådär; Spångenäs- Vimmerby- Ydrefors. Och den kom till Småland och VYJ från SRJ-bolaget som ersatte äldre och kortare vändskivor i (bl a?) Gimo, Hallstavik och Norrtälje (?) med större efter att "Stortyskarna" (SRJ 27-29) levererats 1920 (Stockholm Ö, Rimbo och Faringe hade redan sådana då) varvid man sålde de kortare. Till bl a (?) VYJ då. Frågan om vilken som via Vetlanda hamnade i Västervik har varit uppe på detta forum förut, men jag kommer inte ihåg vad vi kommit fram till... Ola Almqvist däremot brukar ha koll -och var väl t o m inblandad i denna diskussion- så han kanske vet/ minns?


/ L G

Helt fel var det inte med Spångenäs. Men samma bana, nja. Det är inte första gången någon försöker göra en bana längre än vad den historiskt varit.

Här skrevs det om vändskivan. 15 år sedan...

Den korta versionen (d.v.s. utan att behöva gräva fram papperskopior) är att vändskivan i november 1923 såldes av SRJ till VYJ där den lades in i Ydrefors. 1940 togs den upp och lades i upplag i Spångenäs grusgrop. 1948 såldes den till SJ och fraktades till Vetlanda. Den inlades 1951 sedan den gamla vändskivan skadats. 1987 transporterades den till Verkebäck och 2006 inlades den i Västervik. Bilder finns här.

En bild från Västervik 1964 finns här.

Var den var inlagd på SRJ-tiden borde gå att hitta i SRJ-arkivet i Arninge/Täby. Det var bara det där med tid och tillfälle. De gånger jag varit där på senare år har andra saker haft prioritet.


Hela tråden: