Hammer blow (Fordon: lok)

av Christer Brimalm, Thursday, December 07, 2023, 17:57 (437 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

På grund av obalans i de roterande delarna kommer trycket från hjulen mot rälsen att variera och det är det som kallas "hammer blow" på engelska. Ju högre varvtalet är desto mer ökar dessa variationer i hjultrycket. Man kan föreställa sig hur hjulen vid ett mycket högt varvtal rentav skulle kunna lyfta från rälsen och så smälla ner på densamma. Så långt går det ju inte i praktiken, men de här variationerna i hjultrycket kan vid hög hastighet vara så stora att de t ex kan skada moderna kulvertar.

Problemet är störst med tvåcylinderlok på grund av den olösbara kompromissen mellan att balansera ut de fram- och återgående massorna och den roterande vikten av koppelstängerna. På ett fyrcylinderlok är problemet betydligt mindre då de fyra kolvarna och vevstakarna kan balansera ut varandra.


Hela tråden: