Rälsbussar färgsättning (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Vilken person vid SJ:s maskinavdelning, var det som kom på den orange-gula färgsättningen (på Y6 med flera) ?
När blev Yp rälsbussarna ommålade från den gamla till den nya färgsättningen ?
Nu blev det tyvärr en stor del av tråden som handlar om en motorvagn ska heta Yp eller YP istället för svar på frågan....:-(
För att istället svara på frågan:
Vilken person det var som kom på att ändra rälsbussdesignen tror jag blir svårt att få fram. Det är inte ens säkert att det är en enda person bakom detta, det kan vara flera som kom på detta allteftersom. Ändringen tycks nämligen ha gått fram i etapper:
Det verkar ha skett lite i sista stund vid leveransen av tidiga YCo5p och YCo6 som SJ bestämde att gå ifrån den blekgula färgen med större gröna fält i fronten, till den idag så välbekanta färgen i orange och gult.
En mindre serie YCo5p hann levereras i den tidigare designen i blekgult med gröna fält i fronten, men de var inte många. Även ett mindre antal släp levererades i den designen. Men redan 1953 övergick man till orange och gult.
YCo6 då: Helt klart var de tidiga YCo6 beställda i egentligen precis samma design som tidiga YCo5p, dvs blekgula med samma gröna fält i fronten. Men redan när de första skulle levereras började SJ att ändra sig. När det gäller de tidigaste YCo6 så lär de allra första fordonen faktiskt ha hunnit målas i samma design som tidiga YCo5p i den blekgula färgen med större gröna fält i fronten, men aldrig ha hunnit levereras i den designen. Men det finns bilder som ändå ger ett smakprov hur YCo6 (Y6) faktiskt skulle ha sett ut om de hade levererats i den designen.
Det är dock lite lurigt med de bilder som visar tidiga YCo6 i tidig YCo5p-design: Bilderna är svartvita. SJ skulle nämligen ha ändrat sig i två steg innan de fastställde den slutgiltiga designen i orange och gult. YCo6 skulle ha beställts i blekgult och grönt i precis den design som tidiga YCo5p hann få. Men när de övervägde att ändra sig, så fanns först ett förslag som innebar samma designmönster som den första versionen, men det blekgula skulle ersättas med mer gul färg och det gröna ersattes med orange. Skisser har gjorts i den versionen. Troligen ville sedan SJ förenkla lite, eftersom man sedan valde bort det mönstret och istället valde det vi sedan känner till.
Av den orsaken är det lite av ett frågetecken om de tidiga YCo6 som finns på bild om dessa är blekgula och gröna, eller orangea och gula i ett tänkt utförande.
Eventuellt lär första YCo6 före leverans ha målats i original YCo5p-design med blekgult och grönt, sedan lär någon senare YCo6 ha målats i den första tänkta versionen där blekgult och grönt bytts mot gult och orange men behållit mönstret innan SJ slutligen bestämde sig och dessa tidiga vagnar fick slutgiltig färgsättning hos leverantören (Hägglunds) innan leverans.
De fåtal YCo5p målades om allteftersom under 1950-talet, och precis som redan nämnts lär sista enheten ha målats om 1958.
I Småland finns ju numera ett släp återställt i original YCo5p-design, nämligen rälsbussläpet UBFo3yp 1791 (UBFo3yp 1791 vid leverans). Så idag finns det absolut en chans för alla att få se hur rälsbussarna faktiskt såg ut i den designen.
Se länk: https://www.sprakservice-solna.se/bilder/369.jpg :-)