Rälsbussar färgsättning (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Farbror Mossa, Friday, December 15, 2023, 12:11 (342 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Det är dock lite lurigt med de bilder som visar tidiga YCo6 i tidig YCo5p-design: Bilderna är svartvita. SJ skulle nämligen ha ändrat sig i två steg innan de fastställde den slutgiltiga designen i orange och gult. YCo6 skulle ha beställts i blekgult och grönt i precis den design som tidiga YCo5p hann få. Men när de övervägde att ändra sig, så fanns först ett förslag som innebar samma designmönster som den första versionen, men det blekgula skulle ersättas med mer gul färg och det gröna ersattes med orange. Skisser har gjorts i den versionen. Troligen ville sedan SJ förenkla lite, eftersom man sedan valde bort det mönstret och istället valde det vi sedan känner till.

Av den orsaken är det lite av ett frågetecken om de tidiga YCo6 som finns på bild om dessa är blekgula och gröna, eller orangea och gula i ett tänkt utförande.

Anders Jansson publicerade en bild på två förslag, det övre antogs efter lite ändringar.
Se bild här

Tråd här

Jag har bara sett (svartvita) bilder på en provmålad ASJ-rälsbuss, den hade ena sidan och ena fronten i en målning, och andra sidan andra fronten i en annan. Målningarna följde om jag kommer ihåg rätt i princip den bild som Anders Jansson visade, med andra ord var det säkerligen orange och gult.

I ASJ-boken finns den ena av bilderna med en felaktig bildtext där det talas om en Särö-vagn.

Någon avvikande målad Hägglundsvagn har jag aldrig sett någon bild på, och aldrig någon YCo6 målad med samma mönster som smalspårsbussarna. Vilket förstås inte är ett bevis för att det aldrig funnits, men det verkar inte särskilt sannolikt.

Hela tråden: