Torvbanan vid Emmaljunga (Fordon: lok)
Tack för de upplysningarna.
Den fairlietyp jag tänkte på var nog egentligen 'modified fairlie' som nog är en föregångare eller kopia av Meyer. Vad gör man inte för att utnyttja ett koncept utan att betala patentavgifter... Det fanns ju inte piratebay på de tiden...Uppgiften två lok kom från den länkade sidan. Rätt eller fel? Materielen skingrades för ganska länge sedan.
Det lär finnas ett Bagnall-byggt 'modifierad meyer' på Welshpool and Llanfair Light Railway. Har snarlik panna vad det verkar. Var tydligen vanlig på någon sockerrörsplantage i Sydafrika.
Varifrån fick danskarna ritningarna tro?
Många olika varianter på det här med ledånglok...
Modified Fairlie är en variant för att kringgå patenten för den synnerligen framgångsrika Garrattypen, världens största lok på smalspår.
På en Modified Fairlie så har man hängt upp förråden på en kraftigt förlängd ram från den mittre panndelen. Men då tappar man Garratlokens stora fördel, nämligen att tyngden av förråden dämpar ned slängandet i maskinboggierna. Vilket lätta maskinboggier med tunga cylindrar annars råkar ut för.
[link=http://cabbagepatchrailway.co.uk/articulated.html]Articulated locomotives[/link]
Jo, Monarch på WLR har Marine boiler också. Det var bl.a. därför den inte fungerade så bra på den banan. Ett tag tänkte man spåra om den till 597 mm och köra med oljeeldning på Ffestiniog, något som den fyrboxen borde passa bättre för. Men nu är loket tillbaka i Llanfair och kosmetiskt uppfixat, dvs. ej i drift. Ett av de Sydafrikanska Systerloken finns i Colorado, USA.
Dag B