Instämmer med föregående (Järnvägs- och Museiföreningar)

av morrgan, Wednesday, May 20, 2009, 18:01 (5612 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Innebär detta slutet för "Mälaren runt" som NJM och SÅS genomför varje år!? Eller kan "...200 km i en riktning" vridas och vändas på? Vi byter ju riktning efter halva sträckan, dock inte samma väg tillbaka, men likväl hemmåt...:-D


Mitt svar är att man skall inte ställa frågor som myndigheten inte vill ha, för då slipper myndigheten svara. Kör på som vanligt enligt den hävd som råder, tills myndigheten säger något annorlunda.
Nu kan de järnvägsföretag det gäller få en allmän dispens från något som inte gäller, det kanske krisar sig 1.1.2011 men det får vi ta då.

morrgan


Jag tänkte nyss svara ungefär på samma sätt som morrgan, som uppenbarligen hann före. Som byråkrat själv är man ju tacksam för frågor man slipper, för då slipper man ju också fundera ut svar.
Men jag funderar på var den där 20-milsgränsen egentligen kommer ifrån. Jag har för mig att det någon gång tidigare stod 25 mil, som av någon anledning ändrades till 20 i SJF 010.19 för att samordna några föreskrifter, vilka dessa nu kan ha varit. Kanske var det på SJF 690-tiden, men vad kan det ha varit för något mer som man skulle samordna med då?
Dåvarande myndigheten, om det var SJ, eller om J hade hunnit bildas då, verkar ju inte ha tagit hänsyn till något mer än just körsträckan enkel resa.
Riskbedömning värd namnet finns däremot t ex i den utredning om ATC som har tagits fram i JHRF-regi och som väl vi alla i veterantågsbranschen (duger detta uttryck då, om vi nu händelsevis inte skulle råka vara tillräckligt "museala"?) har tagit del av och i vissa fall säkert har utnyttjat i våra egna föreskrifter. Den utnyttjas ju dessutom i JHRF-svaret på det ATC-kravförslag som gick ut på remiss i vintras, men som tydligen inte har officiellt kommenterats.
/CEO, km-räknare hos SÅS

Det där med 20-mils gräns vill jag med bestämdhet hävda att då klarar man att köra gammelt tåg utan ATC från Stockholm till Gävle och åter. Detta är grunden till det beslut man tog på SJ när det begav sig och som vi får leva med än idag.

morrgan


Hela tråden: