Ursäkta.... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Johan Vinberg, Bromsten, Wednesday, May 20, 2009, 19:28 (5612 dagar sedan) @ HP

...en utomståendes fundering.

För ett antal år sedan var jag på Fedecrailmöte i Leiden (NL).
Där diskuterades bland annat möjligheten att bilda en "mutual" (försäkringskooperativ).
Hur gör då en "mutual" (ty sådana finns i andra sammanhang t.ex. inom den kommersiella sjöfarten) när den skulle göra en riskbedöming.

Jo - då anlitar man en professionell men fristående riskanalys firma. En sådan fanns med på mötet i Leiden. AON http://www.aon.com/risk-services/enterprise-risk-mgmt.jsp , nederländsk firma men med kontor i hela Europa. Detta företag har som en av tre kärnverksamheter att riskanalysera inom transportsektorn(även järnvägar).

Är det inte dags för JHRF att i detta lägge kosta på en risk-utredning från en proffsfirma typ AON, som förhoppningsvis kan mala ner argumenten kring 50 km/h och 200 km max.sträcka?

Jag har ingen aning om vem som gjor den riskanalys som står omnämnd i tråden ovan. Men jag inbillar mig att det smäller högt med en erfaren firma (typ AON) där man har ett hundratal referenser och säkerligen också kompetenser att peka på.
Inom den gammeltågsbranschen har vi ju annars en tradition att "vi kan klara detta själv" (både av ekonomiska och prestigfyllda skäl). Men låt inte detta "tänk" stå ifägen för att åtminstonde ta in en offert från AON och någon motsvarande firma. :-)

...rekommenderar
Johan


Hela tråden: