Byggnad nära HNJ-stallet i Nässjö (Byggnad)

av HP, Tuesday, June 16, 2009, 19:37 (5740 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Lite kompletteringar om HNJ-området.

Under min aktiva tid i SSBms (ca 1987-2003) var aldrig frågan om området uppe på allvar, men jag vet att det är snack om det nu. Problemet som Banverket Produktion de sista 10 åren har haft där är brottsligheten, eftersom området ligger ensligt och utan insyn. Ställer man ett fordon med fönster där, så är det i princip inbrott samma natt och fönstren är utslagna, så jag är rädd att området inte är något att rekommendera.

Efter att SJ maskinavdelning drog sig ur från området, kom SJ elavdelning att ta över det som bas för sin verksamhet (ej att förväxla med efd/Industridiv). Öd-lok med reptåg och International rälsbil bodde här. Rundstallet användes för fordon och parallellstallet var elförråd, med manskapsrum mm. Det kallades Klingaförrådet efter någon som hette Kling e.d. Detta hus revs i mitten av 90-talet. Växeln som hade ersatt vändskivan togs bort ca 90. Lokstallet används idag som repverkstad för BVP, men framtiden är nog oviss för denna verksamhet. El flyttade ifrån området i mitten av 90-talet.

Mvh Henrik Reuterdahl

Hela tråden: