Hastighetsrekord A 1000 (Järnväg allmänt)
Det är väl den som har den på papperet högsta sth. Faktisk topphastighet är en annan sak. Såväl F 1200 liksom hade nog som UGJ's Ba/Bb-maskiner var nog så snabba men dåtidens banor tillät inte speciellt höga hastigheter. MKontJ 1 borde även det haft goda fartresurser i kraft av 2m höga drivhjul.
När det gäller A 1000 så sattes nog rekordet genom avläsning på en med dagens krav rätt medioker hastighetsätare som angav hastigheten var 3:e sekund (Hausshälter tror jag de hade), kan man gissa att denna fina exakta uppgift egentligen är en nål som pendlar mellan 135 och 140. Då närmare uppgift saknas runt proverna är det kanske inte ens gjort med någon speciell mätvagn utan det är lokets egen mätare som använts.
För provkörningarna med F 1200 tror jag man hade bättre mätutrustning, och hade loket toppat över 137.5 hade det nog noterats. A 1000 hade en ovanligt stor rundslid som nog i grunden var tänkt för ett 4-cyl kompoundlok. Senare loktyper fick mindre rundslider och trängre kanaler och därmed sämre fartresurser. H3s-loken borde i kraft av 3-cyl kunnat rulla på bra och med hyfsade gångegenskaper.