Hastighetsrekord A 1000 (Järnväg allmänt)
För den intresserade kan jag nämna lite ur tidningen. London,Midland & Scottish körde 29 juni 37 ett provtåg med 270 tons vagnvikt och loket 6220 Coronation i spetsen Euston-Crewe och Crewe - Euston på vardera 1 timma 59 min.På sydgång kördes Crewe-Rugby med medelhasigheten 122,6 och Rugby Euston 133,9.km tim Total medelhastighet 128,3 km tim.Åt motsatt håll kördes en 241,8 km lång sträcka med 134 km tim.116,3 km passerades med 143,2 km tim och toppfarten var 185,4 km tim Förare var T,J, Clarke ,Crewe.
Med ett provtåg om 320 tons vagnvikt uppnådde strömlinjeloket nr 4489 Dominion of Canada 176,2 km tim på LNER. 1938 kom det strömlinjeformade loket 4468 Mallard på LNER Typ A4 under bromsprov med 270 tons vagnvikt mellan Stoke och Tallington,nära Little Bytham upp i 202,7 km tim De snabbaste 8 km kördes med 193,7 km tim.
Tåget Coronation,som gick jämsides med Flying Scotsman körde Kings Cross Edinburgh 631,9 km på 6 timmar jämt 105,3 km tim.F.S använde 7 timmar på en sträcka som var obetydligt längre 632.2km, 90,3 i snitt
Som avslutning kan jag omtala att ett ungersk strömlinjeformat 2B2 tanklok som skulle gå i mitten av snabba lokaltåg,uppnådde 161,0 km tim på provtur.
Lite att fundera över??:-) Sune