Järnvägsmuseidagen i Gävle 12 september avslutad (bild) (JvmV informerar)
Och det var extremt kul upplevelse och åka med på tåget!
Skulle du kunna berätta lite mer detaljerat hur det är och köra ett sådant här kraftfullt ånglok jämfört med de mer vanliga B oxh E loken?
Hur mkt "krut" fanns det kvar i maskineret så att säga?
En annan fråga vad är som för detta loket så kraftfullt remnt maskin mässigt tyckte mig inte att kolvarna var värst mycket större eller?Mkt frågor man nyfiken som man är ;.)
Det fanns mycket kvar att ge kan jag säga. Trots att jag stannade mitt i motlutet var det absolut inga problem att starta och med full fyllning och 6-7 kg (regulatorn ungefär till hälften öppen) på slidskåpet så bara tåget accelerade iväg.
Med ett B-lok så hade igångsättningen med samma tåg varit något svårare. Främst beronde på risken för slirning. Men det visst hade man även med ett B-lok fixat detta. (Ni minns väl SJ B 1027 1350 ton i kroken med timmertåg utanför Sveriges Järnvägsmuseum år 1991?)
mvh P-Å Lampemo