Banvaktstugor, frågor (Byggnad)
Det är svårt att veta så långt tillbaka i tiden när ytterpanelen sattes på. Så gamla fotografier som från 1850-60-talen är ju mycket sällsynta. Klart är väl dock att en stuga i liggtimmer måste sätta sig något, helst flera, år innan den panelas. Så det kan inte vara fel att visa en stuga utan panel för så såg alla ut i början.
Västra stambanans banvaktsstugor täcktes "med tegel, spån eller, i undantagsfall, med skiffer" (citat ur den teknisk-ekonomiska redogörelsen för WSB).
De små ungkarlsstugorna, eller vaktkurar som de kallades, uppfördes till ett antal av 31 vid WSB. Om även SSB förlänades dessa småhus vet jag inte. Såvitt jag känner till finns bara de sammanbyggda stugorna i Herrljunga kvar. Det skulle dock förvåna mig om inte någon eller några ytterligare finns bevarade någonstans. De var ju likt sina storebröder byggda i timmer, som är ett långlivat material och lätt att plocka ned och upp vid flyttning. Det borde ha funnits många användningsområden för de här nätta små husen. Så hittar någon en timrad byggnad, 10 x 8 fot, så kolla ursprunget!
F.ö. tycker jag att SJVM ska låta uppföra en sådan ungkarlsstuga. Kanske som ett projekt för ungdomar på byggprogrammet. Den skulle säkert väcka stor uppmärksamhet och ge en intressant bild av de sociala förhållandena för 150 år sedan.
/Jöran