Banvaktstugor, frågor (Byggnad)
OK, nu har jag grunnat på det här och tror mig veta hur jag ska göra. Min plan är att (låta) tillverka dels "vanliga" banvaktstugor av 1862 resp. 1872 års modeller, dels den lilla ungkarlsvarianten. Jag kommer att börja med att göra några enstaka prototyper för eget bruk. Blir de lyckade så kommer jag att ta fram fler exemplar till försäljning, i första hand i form av byggsatser av etsad mässingsplåt. Skalan blir H0.
På grund av tillverkningstekniken kan jag göra ett snyggt plåttak med imiterade falsar, däremot är det helt hopplöst att försöka göra ett snyggt tegel- eller spåntak. Eftersom jag väger pris och "nybörjarvänlighet" mot autencitet lutar jag åt att det bästa är att låta byggsatserna innehålla ett lättbyggt plåttak och så får folk själv avgöra om det blir bättre med ett annat tak.
Dock vill jag absolut inte lura någon att ett plåttak är historiskt korrekt om så inte är fallet. Därför är min fråga till er som läser det här, hur tycker ni att en ungkarlsstuga med plåttak skulle se ut i t.ex. en 1950-talsmiljö? 1) Korrekt, 2) inte helt korrekt men ändå trovärdigt eller 3) helt galet? Vilket omdöme får den normalstora varianten av 1862 års modell under samma förhållanden?