Träboggievagnar hos t ex FVJ, SKÅJ, SkJ och SÅS (Fordon: vagnar)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Monday, October 05, 2009, 13:22 (5533 dagar sedan) @ Ante Svensson

Har inte FVJ en DFo15 också?

Ante

Nä, DFo5 (har jag för mig den var märkt när den lämnade Klippan) 2757 byttes också bort härom året och finns även den uppe i Gävle, sågs senast av undertecknad i fordonsmagasinet därstädes 12/9.
En systervagn, DFo15 2753, finns däremot hos det annars mestadels stålvagnsinnehavande kultursällskapet SKÅJ, troligen i Sala lokstall.
FVJ har alltså som bl a skrivits i annat inlägg dessa träpersonvagnar med boggier:

BJ Ro 36 (teak, nästan i trafikskick, delvis vandaliserad)
FLJ BCo2 19 (2+3kl, nästan i trafikskick, teak, delvis vandaliserad)
MLJ C 1 (3+4 kl, i trafikskick, plåtklädd)
SJ BCO/Co2 1036 (i tjv-skick = renoveringsobjekt, plåtklädd)
samt möjligtvis också resterna av den sista (boggi)vagnen från L&HJ, den grönmålade teakvagnen 601.

Hos SkJ finns dessa:

MSJ BCo1 5 (i trafik, plåtklädd urspr ångvagn)
MSJ Co 6 (renov-obj, av SJ ombyggd träklädd urspr ångvagn)
samt möjligtvis också resterna av teakvagnen BJ Co 243.

Hos SÅS har vi dessa:
ÖKJ Co 20 (TGOJ Co 38) (teakklädd trafikvagn)
VBHJ BCo 58/SJ ABo13 8087 (rödmålad teak, fd utst-vagn, renov-obj i Katrineholm)
CWJ BCo 10/SJ EBCo 8116 (grönmålad teak i tjv-skick, renov-obj)
SSnJ Co 11 (teakkorg, renov-objekt)

Förutom ovanstående från Saltsjöbanan finns i Neglinge, tillhöriga Spårvägsmuseet dessa:
SSnJ XCo 15 (teakklädd i trafikskick, nyligen åter provkörd)
SSnJ CFo 22 (teakklätt renoveringsobjekt)

/CEO (som tycker det är intressant att försöka hålla reda på bl a fordonsnr)


Hela tråden: