Provkörning av beredskapsånglok 19-20 februari 1968 (Fordon: lok)
Tack för dessa helt fantastiska bilder! Var detta den provkörning som sedan fortsatte med 2 st S5/S7:or från Göteborg mot Herrljunga, jag har ett mycket svagt minne av att jag(5år) min bror och pappa stod och väntade på ett ångtåg på surte station som aldrig kom. Men att vi senare stod i Jonsered och såg S-loken passera, kanske samma dag? Från Jonsered har vi en mycket dålig smalfilmssekvens ( kameran köldskadad!)när tåget passerar. Man kan undra vilka spår en H3s(Loken heter aldrig något annat i vår familj, pappa var ju andra generationen BJ förare) med 10 passvagnar i kroken hade satt i medvetandet på en 5-åring om loket fortfarande varit förspänt tåget när det passerade Surte! Nu fick jag vänta till 1971 innan jag fick se loket A8 1808 som då stod uppställt på Göteborg C, men då blev det kärlek vid första skyffelkastet ( ok, loket var kallt men jag fick upp de gigantiska eldstadsluckorna och fick kastat in några kolbitar i den svarta fyren). Betydligt fler kolbitar fick jag skyfflat in ca 10 år senare när pappa och jag fick några turer tillsammans på H3s:erna, bland annat en för mig legendarisk start och axeleration ut från Alingsås mot Herrljunga och SJ 125 års körning i Jönköping, med en varmkörd H3s som fungerar precis så bra som den skall, att bara tänka på detta ger mig (fartvinds)tårar i ögonkroken! Tror det er fler än jag som ser fram till när BJs igen får fart på en H3s, vad säger ni skall vi återskapa bilderna, snö, sol,minus grader, ångvärme och +100 över Dalboslätten? Mvh Martin.