Kur vid infarten, Östertull. (Fotografier/bildfrågor)

av Gunnar Ekeving, Sunday, December 13, 2009, 21:51 (5458 dagar sedan) @ HP

Kuren till höger om bron är den som svängbron from 1929 sköttes. Men vad hade kuren till vänster (bortanför bron) för funktion? Är det semafor och vägvakt e.d?

Jag har ytterligare några bilder, skall även försöka leta fram foton på signalritningar, då kanske de olika kurarnas funktion klarnar. Vägvakt verkar troligt, men kanske inte att sköta infartssignalen - i Troilius föreskrifter nedan talas om att brovakten kommunicerade med banvakten vid Östertull via elektriska signalklockor. Så i varje fall på 1870-talet fanns infartssignalen nog betydligt längre bort än vid vänstra kuren.

[img]http://www.ekeving.se/hi/jkp-ringkl-1872.png[/img]

Banvakten vid Östertull skulle också efter varje tåg gå längs sträckan mellan östra tullen och svängbron, "och dervid noga tillse, om ringaste tecken till eldfara förekommer vid och omkring de utmed banan belägna husbyggnaderna, äfvensom utsläcka möjligen på banan eller derintill befintliga kol". Om det verkligen uppstått eldsvåda skulle vakten, efter att ha slagit larm, genast återvända till signalskivan, som skulle bibehållas vid stopp. [Statens jernvägstrafik: Instruktion för banvakten vid Signalskifvan invid Jönköpings Östertull. Stockholm 1872]

Jag vet inte var Östertull ligger, men de ovan återgivna föreskrifterna antyder att det var en bra bit utanför svängbron. Jag vet inte om infartssignalens placering vid Östertull motiverades av växlar utanför svängbron eller om det var det kraftiga medlutet från Tenhult som gjorde att man ville ha en ordentligt lång säkerhetssträcka mellan infartssignalen (signalskivan) och svängbron


Hela tråden: