Kur vid infarten, Östertull. (Fotografier/bildfrågor)

av HP, Monday, December 14, 2009, 06:28 (5458 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kuren till höger om bron är den som svängbron from 1929 sköttes. Men vad hade kuren till vänster (bortanför bron) för funktion? Är det semafor och vägvakt e.d?


Jag har ytterligare några bilder, skall även försöka leta fram foton på signalritningar, då kanske de olika kurarnas funktion klarnar. Vägvakt verkar troligt, men kanske inte att sköta infartssignalen - i Troilius föreskrifter nedan talas om att brovakten kommunicerade med banvakten vid Östertull via elektriska signalklockor. Så i varje fall på 1870-talet fanns infartssignalen nog betydligt längre bort än vid vänstra kuren.

[img]http://www.ekeving.se/hi/jkp-ringkl-1872.png[/img]

Banvakten vid Östertull skulle också efter varje tåg gå längs sträckan mellan östra tullen och svängbron, "och dervid noga tillse, om ringaste tecken till eldfara förekommer vid och omkring de utmed banan belägna husbyggnaderna, äfvensom utsläcka möjligen på banan eller derintill befintliga kol". Om det verkligen uppstått eldsvåda skulle vakten, efter att ha slagit larm, genast återvända till signalskivan, som skulle bibehållas vid stopp. [Statens jernvägstrafik: Instruktion för banvakten vid Signalskifvan invid Jönköpings Östertull. Stockholm 1872]

Jag vet inte var Östertull ligger, men de ovan återgivna föreskrifterna antyder att det var en bra bit utanför svängbron. Jag vet inte om infartssignalens placering vid Östertull motiverades av växlar utanför svängbron eller om det var det kraftiga medlutet från Tenhult som gjorde att man ville ha en ordentligt lång säkerhetssträcka mellan infartssignalen (signalskivan) och svängbron

Östertull är en bit längre bort mot Tenhult, kanske en km. Det fanns en bv-stuga vid den stora viadukt som vi idag kallar "undergången". Lite längre bort vid Östra kyrkogården (där JGJ passerade under stambanan) fanns en kur med vägvakt för den bomanläggning som fanns vid denna undergång för JGJ. Denna vägvakt hade alltså inget med SJ att göra, men kuren stod uppe på stambanans banvall. På sträckan mellan Östertull och svängbron fanns det växel/växlar vid Jö stran (JGJ omlastningsplats) och strax innan svängbron (skyddsskår?).

Mvh Henrik R


Hela tråden: