Bugattirälsbuss - konstigt... (Järnväg allmänt)

av Lars Olov Karlsson @, Monday, December 14, 2009, 11:29 (5459 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Den senaste avbildade motorvagnen är mycket riktigt Sperrys amerikanska vagn som var på Europaturné några år i början av 1960-talet. Den finns beskriven i dåtida SJ-Nytt och jag har skrivit om den i en av våra första böcker i serien Allt om Modelltåg.

Någon Bugattimotorvagn har mig veterligen aldrig besökt Sverige. Det en del far efter är säkert Micheline-motorvagnen som på 1930-talet gjorde en tur genom Sverige och som är flitigt dokumenterad, bland annat i den Nybergska fotosamlingen. Den hade gummihjul som rullande inuti stålhjulringar och bestod av en liten motordel och en påhängsvagn med passagerarutrymme. Det var en enriktningsvagn. Märklin gjorde för några år sedan en modell av den, eller i alla fall en snarlik vagn.

Bugattimotorvagnarna hade i sin vanligaste form fyraxliga boggier, förare på taket och strömlinjeformade ändar. Motorerna, jag tror det var två eller möjligen fyra per enhet (har inget underlag till hands), var de samma som i Bugattis Royal-bil, som byggdes i ett fåtal exemplar. Bilmodellen blev en flopp men var imponerande. Den hade samma axelavstånd som en samtida London-buss. En Bugattimotorvagn finns på franska järnvägsmuset i Mulhouse. I samma stad finns också ett par Royal-bilar och om jag inte minns fel en rälsbussmotor på det omfattande bilmuseet.

LOK

Hela tråden: