Skånska vägskydd: Grydby (Signaler/säkerhet)
[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Y-E/Grydby_frv_5710.JPG[/img]
Bommarna vid Grydby mellan Skarhult och Eslöv manövrerades från [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=51590]Kristineberg[/link]. Karl Johnsson och de andra vägvakterna hade nog ett lite tröttsamt arbete med att övervinna motståndet i den ca 750 meter långa mekaniska ledningen mellan plankorsningarna.
Bilderna togs i oktober 1957
Vridlyktan på ena bomstativet signalerade uppenbarligen både mot vägen och banan, men dessutom fanns röda lyktor på bomrören
Bommarna ersattes av automatiska ljus- och ljudsignaler måndagen den 29 september 1958 kl 15.00, samtidigt som bommarna i Kristineberg ersattes av automatiska halvbommar
[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Y-E/Grydby_frb_5710.JPG[/img]
På den nedre bilden ser man mycket tydligt hur den mekaniska trådledningen var framdragen längs spåret
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum