Vägkorsningarna mellan Eslöv och Hurva. (Signaler/säkerhet)

av Anders Olsson, Sunday, March 21, 2010, 10:29 (5503 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Som ett komplement till denna fantastiska serie tog jag fram Tidtabellsboken del A tryckt 1980 (den sista för denna bandel).
Från Eslöv räknat fanns då följande korsningar: Km 1,182. Ellingevägen. Hade ljus och ljudsignaler. Sedan Felix lastplats inrättats 1967 fanns två spår i korsningen.
Km 2,165. S Ringvägen. Tillkom i slutet av 1970-talet. Hade ljus och ljudsignaler. Strax efter denna korsning är platsen för banvaktsstugan Grydby vilken revs ca 1960.
Km 2,511. Gryby. Avbildad här ovan. Det hade varit närmare att fälla bommarna från banvaktsstugan. Kuriöst att SJs signalavdelning 1957 fortfarande använde den gamla namnformen Grydby.På Eslövssidan om vägen slutar spåret sedan 1984. Precis som Harald skriver så togs bilden i postvagnen här.
km 3,258 Kristineberg, uppkallad efter en större gård i närheten. Frågan är hur gamla namnen på vägövergångarna är eftersom Christineberg fram till 1901 var namnet på Skarhults station. Härifrån manövrerades bommarna här och i Gryby. Bodde vägvakten i banvaktsstugan Grydby så hade han alltså ca 1 km enkel väg till kuren. Troligen 1982 ombyggdes väg 19 och kom ca 100 meter närmare Skarhult. Spåren korsade i den nya vägen och kryssmärken sattes upp men inga ljus och ljudsignaler eftersom det inte fanns någon trafik.
Km 4,671. Hette alltså Skarhult vilket även Stationen och banvaktsstugan gjorde från 1901.
Km 6,211. Östra Strö. Se min kommentar till bilderna därifrån.
Km 7,193. Hundsäng. Banvaktsstugan Hundsäng ligger vid km 7,938 vid en liten väg. Här har väl aldrig funnits några säkerhetsanordningar. Om hållplatsen Östra Strö varit avsedd för byn Östra Strö borde den legat här.


Hela tråden:

 

[x]
[*]