Skenande vagnar på TGOJ (Fordon: vagnar)

av Christer Fredriksson @, Saturday, March 27, 2010, 15:01 (5357 dagar sedan) @ Lokfrasse

Det hände även på om jag minns rätt på 1960-talet, kan även vara 1970-talet, att vid växling i Bångbro så tappade man några O-vagnar lastade med stålbandsrullar till Bångvbroverket. Hur detta kunde ske kommer jag inte ihåg, men iväg kom dom.

Från Bångbro är det konstant ganska brant utför ned till Rällså. Det kan de förare som idag kör där intyga.

Dessvärre så avgick strax därefter den norrgående motorvagnen från Frövi till Ludvika från Rällså station. Föraren hade inte hunnit få upp farten, utan upptäckte efter avgång de framrusande vagnarna högst upp i backen från Bångbro och nödbromsade samt hann även få ut resenärerna, som turligt nog som vanligt inte var så många. Han lämnade själv bussen innan vagnarna rammade motorvagnen. Den första vagnen gled på motorvagnens golv med ca 3/4-delar av dess längd.
Nåväl, "bara" materiella skador, men en chock för den inblandade järnvägspersonalen samt resenärerna.
En miss av växlingspersonalen hade förstås inträffat, men jag kommer inte ihåg detaljerna.

Motorvagnsföraren var "Loffe" från Kopparberg om jag kommer ihåg rätt.

Finns det någon på forumet som är insatt i järnvägsolyckor och kan berätta när denna olycka inträffade.

Hela tråden: