Roslags Näsby -- stopplyktan på spår 2 (Järnväg allmänt)
Det fina i kråksången med datorer är att vi kan hoppa
från det ena stället efter det andra utan att
kolla i kommunickan. Här hamnade vi i Roslags Näsby.
1975-03-01 vid 14-tiden
På stolpen till höger ser man baksidan av en stopplykta. Det gick att ställa avkortad tågväg från Täby Kyrkby, men inte från Viggbyholm, med slutpunkt i den här stopplyktan. Då fick man 3 gröna i infartssignalen.Jag har aldrig lyckats utröna vad den här avkortade tågvägen var tänkt för.
Den avkortade tågvägen behövde aldrig användas under min tid 1975-1977 som tågklarerare i Roslags Näsby, vilket man var samtidigt som man var fjärrtågklarerare för sträckorna (Roslags Näsby] - Lindholmen och (Roslags Näsby) - Åkersberga. Men vid ett tillfälle använde jag den faktiskt ändå: Ett kort kvällståg från Täby kyrkby skulle få vänta en stund på grund av att det var enkelspårsdrift mot Djursholms Ösby, och jag använde den avkortade tågvägen, trots att det alltså inte fanns något behov för det eftersom hela spår 2 var fritt. Föraren sa att han aldrig tidigare hade sett tre gröna i infartssignalen och rött sken i stopplyktan.
Jag antar att man, när ställverket i Roslags Näsby konstruerades runt 1960, hade behov av att koppla i hop ett kort tågsätt från Lindholmenlinjen med ett tidigare ankommet tåg från Österskärslinjen. Kanske skulle föraren och tbfh användas till senare tåg mot Lindholmen, kanske en motorvagn som avkopplades från ett Österskärståg från Stockholm.
/up