Roslags Näsby -- stopplyktan på spår 2 (Järnväg allmänt)
På stolpen till höger ser man baksidan av en stopplykta. Det gick att ställa avkortad tågväg från Täby Kyrkby, men inte från Viggbyholm, med slutpunkt i den här stopplyktan. Då fick man 3 gröna i infartssignalen.
Jag har aldrig lyckats utröna vad den här avkortade tågvägen var tänkt för.
Jag antar att man, när ställverket i Roslags Näsby konstruerades runt 1960, hade behov av att koppla i hop ett kort tågsätt från Lindholmenlinjen med ett tidigare ankommet tåg från Österskärslinjen. Kanske skulle föraren och tbfh användas till senare tåg mot Lindholmen, kanske en motorvagn som avkopplades från ett Österskärståg från Stockholm.
/up
Den avkortade tågvägen användes på senare tid för att koppla Lindholmsmotorvagnen till tåget från Österskär vid 12.44. När motorvagnen kopplats gick personalen över till spår för att ta över en motorvagn som kopplades av Österskärståget där. Jag tror det gjordes ända till SL tog över och Lindholmsmotorvagnen vände på spår 3 i stället. Den pendlingen hade jag på min pjattgrupp hela min första vår, 1974. Sen ändrades tidtabellen på sommaren och pendlingen försvann.
/tell