Skånska vägskydd: Billeberga östra - det här med hel- och halvbommar (Signaler/säkerhet)
Slutligen en bild av övergången efter ombyggnaden av Billeberga station för fjärrstyrning och Pågatågen. Växeln har nu hamnat nästan ända framme vid Billeberga östra, istället för bortom Prästvägsövergången längre bort i bild. Billeberga fick till slut sitt 750 m mötesspår. Övergången har nu halvbommar.
Först och främst tack till både Gunnar och Claes för alla bilder och beskrivningar!
Så till en liten i sammanhanget kanske obetydligt detalj kring Billeberga östra-korsningen: Ska man hålla på definitionen, så har korsningen på sista bilden fortfarande helbommar - bara fördelat på fyra bomdriv istället för två.
Hade det handlat om två bomdriv med bommar som endast sträcker sig över halva vägen - då hade korsningen haft halvbommar. Men när bommarna (i det här fallet tillsammans) sträcker sig över hela vägbanan har korsningen helbommar.
Nog Besserwissrat för den här gången - hoppas kommentaren inte uppfattas som alltför petig! :-)