Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar - om planer m.m. (Fordon: vagnar)
Jag vill nog inte kalla pågående administativa ordningsskapande för nåt mer än "skrapande på ytan".
Rent faktiskt är det så, att det finns en jädra massans fordon som befinner sig söder om Hultsfred och på ett eller annat sätt berör eller behövs (eller inte) i SH:s verksamhet. En del därför att de används i trafik och för spårunderhåll eller förrådsmässigt. Andra därför att de kan behöva flyttas på. En tredje 'del' är att även sådant som inte används behöver nån som i vart fall har lite övergripande koll på dem.
I ordningsskapande syfte har SH och EH Trä avtalat om disposition av EH:s fordon på banan, liksom om en mängd materiel av alla de tekniska slag och delar m.m. I avtalet ingår att SH tar hand om det administrativa ansvaret som fordonsinnehavare (enligt järnvägslagen), registering m.m. Någon form av prioritering behövs sedan för att fastställa användbarheten för olika fordonsindivider och SH:s behov av tjänstefordon t.ex.
SH använder därutöver en egen rälsbuss (884) och en FSVV rälsbuss (873) för vilka det också är naturligt att vara fordonsinnehavare. Övriga FSVV rälsbussfordon disponeras av TJF enligt ett långtidsavtal.
Sedan finns tre flakvagnar tillhöriga FSVV, tidigare fören Smålandsspåret, som formellt sett är deponerade hos TJF. De ingår i min "inventering" enligt frågorna ovan för att skapa koll och kunskap.
FSVV och EH har i nuläget ingen avsikt att ändra på ägarförhållandena av deras fordon. För den praktiska verksamheten är det av underordnad betydelse.
--- (och en parentes: ) ----
SH hålller på att uppdatera sitt dokument med syfte och mål och visioner för verksamheten. Där uttrycks en tydligare historisk koppling till VÅHJ med grannbanor såsom ÖVJ, ÖSmJ, VJ. Det kan då handla om historiska fakta, reliker, arkivalier och kanske även fordon. Diskussionen pågår om vad vi vill förmedla, vilken tidsepok etc. Det var liksom dags efter 5 års uppstart och inför 100-årsjubileet 2012 (vi firar nog invigningen istället, inte öppnandet 23/12 1911... burr). 2012 är det dessutom 90 år sen banan till Hf öppnades (också december, vadan denna vinterfäbless??). Bara att dokumentera olka "lämningar" längs kvarliggande spår är en intressant och stor uppgift, som också hänger ihop med dressinverksamheten - beskriva och berätta vad man ser längs spåret.
Föreningsmedlemmarna i FSVV är redan inbjudna att delta i måldokumentsarbetet via artikel i senaste Smalspårsinform och de aktiva får också själva dokumentet för kommentarer. Om någon i läsekretsen här har goda ideer och kanske tips kring vad man borde göra med inriktningen VÅHJ/ÖVJ/ÖSmJ/VJ och dess SJ-tid är vi mer än öppna för inspel och diskussioner. Tips på "reliker" etc. En samling av bilder från SJ:s 1960-tal på banan är redan på gång.