Skånska vägskydd: Vitaby (Signaler/säkerhet)
Vitaby på sträckan Brösarp - Gärsnäs var enligt SJK-boken "Järnvägsdata" station t o m 1971. Stationspersonalen manövrerade en vägskyddsanläggning ca 250 meter norr om stationshuset. Det vill säga, i varje fall i november 1957, när SJ tog de tre första bilderna nedan, sköttes bommarna manuellt.
På främre fällbomsstativet ovan finns en mekanisk ringklocka. Bakom stativet, men betydligt närmare spåret, står en vridlykta med bomsignalskärm.
På bilden ovan ser vi antagligen fällbomsvindspelet, till vänster om T-semaforen som är föremål för den slutgiltiga fällningen. Bilden kan eventuellt vara tagen 1953.
Som ersättare för T-semaforen kom en centrallåsanläggning med ljussignaler.
Ovan syns manöverapparaten och nedan får vi tillfälle att titta in i skåpet. Robusta reläer!
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum