Injektorfråga (Revisionsfrågor - hjälp med tips)
Hej!
OBJ:s polska lok har en annan typ av injektorer, dock verkar typen snarlik den som sitter på lok 5 smedjebacken, de brukar funka fint, men min erfarenhet av de flesta injektorer vi har på Ohsabanan är att de brukar trilskas vid höga temperaturer.
Bäst är NAF:arna på Emsfors de brukar funka i alla väder.
Mvh
Urban Åkesson
Märkligt, har inte Smedjebacken vanliga NAF/Schäfer-Budenberg? eller är det O&Ks orginaltyp? Har du bild?
Bilden visar väl något som klart liknar Tyska standardinjektorn, lite svårt att se i den här vinkeln. Så standard att jag inte ens vet om de har något namn.
Saknas inte ångpådragsspindeln i injektorns hitände?
ÖSlJ lok Nr. 6 har sådana injektorer.
En injektor som slits fodrar mer ånga för att få tillräcklig fart på vattenstrålen. Alltså måste vattnet vara kallare för att den blandade vattenstrålen skall hålla sig under vattnets kokpunkt, dvs. 100 C. Alltså uppför sig alla slitna injektorer som Jonas säger.
Jag minns när jag åkte i hytten på en 600 mm, PKP Tx6 från Koronowo mot Naklo 1976. Eldaren pratade oavbrutet med föraren och stod med handen på injektorns ångpådrag. En gång i halvminuten vred han på pådraget och körde injektorn i 10 sekunder. Aldrig något justerande eller spillande där inte. Injektortypen brukar vara mycket bra, utan några rörliga munstycken som slits. Trots detta är den återstartande.
Dag B