1067 (Byggnad)

av Granis, Tuesday, June 03, 2008, 14:08 (6037 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Har mfÖSJ kvar spår i stallet i Kristiandstad? (så man kan förvara trafikfordnen tryggt).

Loket BKB 19/ SJ W4t 4006 samt de orenoverade vagnarna HBJ BC 80? och SJ CFt 301 står på ett treskensspår i den nya fordonshallen i den södra delen av museiområdet. Och godsvagnarna på samma spår utanför hallen. Således numera -om man snackar med mfÖSJ i varje fall- tillgängliga för besök och fotografering utan presenningar på. Men nåt mer låter sig knappast göras. Som Du nog känner till har ju mfÖSJ i likhet som så många andra resursbrister som gör att de har svårt nog att hålla "normalspårsverksamheten" i gång, än mindre att de då skulle klara av nåt (mer) på 1067... Då tror jag trots allt mer på "nåt nytt". Hade KVBJ funnits kvar och utvecklats hade det nog kunna blivit nåt, av "B´s" inlägg att döma. Men nu blev det alltså inte så.... (jag utgår alltså från att Du med "stallet" inte menar rundstallet i Kristianstad som ju mfÖSJ också har tillgång till, men som alltid varit bara normalspårigt)

Som sagt, bara en ej genomtänkt tanke på hur 1067 kan omhändertas och visas på ett vettigt sätt, grannsämjan stärkas och SkJ förstärkas utan att åderlåta mfÖSJ för mycket..(hade ju vart himla geschvint om banan legat kvar norrut från Brösarp ;o)
Kanske är den helt orealistisk..men kanske den kan skapa ett embryo till någonting framöver.

Just det. SkJ´s dynamiske banchef umgicks åtminstone förr med vilda planer på 1067 på kvarvarande sträcka norr om Brösarp, men det har väl gått över nu? :-P

Nåja. Jag har ju tidigare hyllat Norge för sina bevarandeinsatser för även svenska 1067-fordon. Detta framgår bl a av följande bilder i en "parallelltråd" (!) på "Postvagnen". Det enda man saknar är väl ringverket på Z4t-lokomotorn! :-)

/ L G


Hela tråden: