De första Z4:orna... och de sista. undringar. (Fordon: lok)
Då började jag fundera, vilka mer kan sägas är de "Första" Z4p?
Om man får anta att dessa maskiner utan kylarprydnad var först så kommer jag på fem stycken. SRJ 1, UHB:n, Böksholm, Skärblacka och NklJ 1. Var det i den ordningen eller hur tillerkades de? var det fler som sådes till privata företag? När kom kylarprydnaden?
Det är inte så enkelt. Frågan om oljekylarens placering kan kanske någon annan svara på, t.ex. Anders Jansson (Anders pdf ligger tydligen inte ute längre). Det fanns även normalspåriga industrilok av Z4-typ som saknade utvändig oljekylare, men de fick i några fall sådan monterad (flyttad dit?) i efterhand. Sedan fanns det Z49 av både Kalmars och Kockums tillverkning som fick utvändig oljekylare i samband med motorbyte/ombyggnad. Tyvärr vet jag inte så mycket om ombyggnaderna.
Några exempel på KVAB tillverkningsnummer (har inte tillgång till fler just nu):
60/1948 SRJ 1
61/1948 UHB Ms 3
62/1949 SJ Z4p 248
63/1949 SJ Z4p 249
81/1951 SJ Z4p 261
84/1951 SJ Z4p 264
87/1951 NKlJ 1
88/1951 Böksholms bruk
89/1951 Fiskeby AB, Skärblacka
99/1952 SJ Z4p 316
100/1952 SJ Z4p 317
103/1952 SJ Z4p 320
112/1953 SJ Z4p 331
118 - 132/1956 SJ Z4p 397 - 411
133/1956 NKlJ 2
181/1959 Katrinefors AB 1
182/1959 Katrinefors AB 2
Någon kan säkert fylla på. Var hela serien 60 - 112 Z4p/Z4t? Nummerserier Z4t 226 - 229, Z4p 230 - 232, 256 - 266, Z4t 307 - 310, Z4p 311 - 324, 327 - 331.
M.v.h.
Ola