Håll- och lastplats? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, February 19, 2011, 22:26 (5108 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Utan tillgång till äldre säkerhetsordningar undrar jag om någon vet när begreppet håll- och lastplats försvann ur bestämmelserna eller om det ens funnits med?

1947 fanns lastplats = "för trafikutbyte avsedd plats på linjen med eller utan huvudsignal och med sidospår" och hållplats = "för trafikutbyte avsedd plats på linjen utan huvudsignal och sidospår". Detta uppfattar jag som att kombinerad håll- och lastplats enligt säo kunde kallas lastplats. "Håll- och lastplats" kanske användes (i icke säkerhetstjänstrelaterade sammanhang) för att tydligt markera att både person- och godstrafik förekom? En hållplats enligt säo-definitionen skulle väl i princip även kunna vara en plats där linjelastning förekom, men utan persontrafik? Som t ex vid [link=http://www.ekeving.se/b/gdg/tyskgruvan/index.html]Tyskgruvan. [/link] Fast så var det troligen inte tänkt.

1979 (eller troligen tidgare) hade hållplats omdefinierats att gälla persontrafik. Lastplats var nu "plats på linjen med sidospår".

1994 hade hållplats ungefär samma definition som 1979, dock hade "utan sidospår" ändrats till "utan växel", kanske hade någon kommit på att det kunde finnas platser där gamla sidospår låg kvar men saknade växelförbindelse med linjen?

1994 hade lastplats ersatts av linjeplats; "plats på linjen med växel eller rörlig bro i tågspåret". Någon säo-kunnig person kan säkert förklara hur rörliga broar definierades t ex under 1970- och 1980-talen. 1947 räknades de i varje fall som signalplats; "med huvudsignal försedd plats på linjen, som ej är blockpost...eller lastplats, t ex rörlig bro". Men det kunde ju tänkas att bron förreglades i utfartssignal på föregående station, och att det vid själva bron endast fanns brosignaler. Hur definierades sådana "broplatser"?

Signalplatser förekom förutom vid rörliga broar vid vissa vägkorsningar med automatiska eller fjärrmanövrerade helbommar, eller där det av andra skäl ansågs nödvändigt med huvudsignaler för att skydda plankorsningarna.


Hela tråden: